Újdonságokra bukkantak a hormonpótló terápia előnyeit és hátrányait vizsgálva – nyilatkozták a kutatók vasárnap, amikor útjára indították a kísérletet, mely azt hivatott vizsgálni, a hormonális kezelések védik-e a nőket a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásától. A hormonpótló kezeléseket valamikor rutinszerűen írták fel az orvosok a menopauza korában lévő nők számára, elkerülendő a korral járó kellemetlen tünetek jelentkezését, védelmet nyújtva a szívbetegségek és a csontritkulás ellen.
2002 júliusában azt tanácsolták a hormonpótló kezelést kapó nőknek, látogassák meg orvosukat, és adott esetben szüntessék meg a kezelést, amely a tudomány akkori feltételezése szerint növelte a szívinfarktus és a rákos megbetegedés kockázatát. Később arra is rámutattak a kutatók, hogy az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét is növelik ezek az általánosan elterjedt hormonkezelések. Márciusban a kockázatok listájára a szélhűdés veszélye is felkerült. A kísérletek, melyeket a Nők Egészségügyi Szervezete vezetett, csak néhány ilyen esetben használt szerre koncentráltak, a Wyeth Co. Premarin-jára, melyet vemhes kancák vizeletéből állítottak elő, valamint a Premarin és Progestin összetételű PremPro-ra. A Phoenix-i székhelyű Kronos Longevity Research Institute nonprofit egyesület kutatócsoportja olyan nőket vizsgált, akik már túl vannak a menopauza okozta tünetek kezdeti nehézségein. Kiderült, a nők a tünetek első felbukkanásakor már használni kezdik a szereket, hogy megszüntessék a hormonális változások kellemetlen velejáróit. A kísérletek eredményeire támaszkodva az Egyesült Államok illetékesei azt tanácsolták, lényeges a hormonpótló készítmények használata megszüntetendő a menopauza kellemetlen hatásait, ám lehető legrövidebbre kell fogni a használat idejét és csökkenteni a mennyiséget.
A feltételezések, homályos foltok tisztázása érdekében a Brigham-i Harvard Medical School és a bostoni Women’s Hospital kezdeményezésére, Dr. JoAnn Manson vezetésével újabb kísérletbe kezdtek, hétszázötven 40 és 55 év közötti nőt vizsgálva, néhány alanynak hatástalan szert juttatva szervezetébe. Ezek a vizsgálatok elsősorban a szívbetegségek kialakulását tanulmányozzák. A legtöbb adat arra mutat, az ösztrogén hatása kezdetekben jó, később azonban mellékhatása előidézhet végzetes betegségeket is.” – nyilatkozta a Kronos Institute vezetője, Dr. Mitchell Harman